donderdag 5 januari 2017

Casus ... Zou jij je jas geven aan Johannes?


Van school uit kregen we vier casussen waar we één mochten van kiezen. Die ene moet je dan bespreken en de link leggen met ethiek. Ik koos een filmpje met als titel ‘Would you give your jacket to Johannes?’.
In het filmpje zit een jongen in een bushokje. Hij heeft geen jas aan zit te bibberen van de kou. Na enkele minuten staat er iemand bij hem. Sommige mensen twijfelen even om iets te zeggen maar uiteindelijk zeggen ze of doen ze allemaal iets. De meeste mensen beginnen met te vragen of alles oké is. Daarna geven ze wel allemaal iets de ene geeft handschoenen de andere een sjaal, jas, trui, …. Het is mooi om te zien dat mensen zomaar aan iemand dat zij niet kennen iets geven.
Mijn mening hierover is dat ik blij ben dat er nog mensen zijn die zoveel hulp willen bieden. Zelf zou ik precies hetzelfde doen en zeker omdat het een kind is. Ik zou ook eerst vragen waar zijn ouders zijn of wat hij hier doet. Daarna zou ik ook wel mijn jas geven of handschoenen of sjaal. Maar wat ik mij afvraag is wat de mensen dan doen nadat ze een kledingstuk gegeven hebben. Zelf zou ik misschien de politie om hulp vragen of kijken of dat er iemand die hij kent daar rondloopt. Dat kwam niet voor in het filmpje wat erna gebeurde.

Verwerking van casus aan de hand van ethisch model:

(Het ethisch model bestaat uit negen elementen waar je nadenkt over een bepaalde situatie.)

2 voorwaarden:
·        Grondhouding
Echtheid: als ik in zo een situatie kom dan blijf ik mezelf en doe ik wat ik moet doen en dat is het kind helpen.
Empathie: ik denk na over hoe het kind denkt en wat hij voelt. Hij denkt waarschijnlijk zal niemand mij helpen? Hij voelt zich waarschijnlijk alleen en heeft het koud.
Aanvaarding: ik aanvaard dat het kind daar alleen is en niemand heeft.
·        Dialoog voeren met de betrokkenen
Het kind en de andere voeren een dialoog. Ze stellen elkaar vragen en geven antwoorden. De personen vragen het jongentje of hij oké is. Ze vragen met wie hij daar is en of hij een telefoonnummer heeft. Zelf zou ik dezelfde conversatie voeren. Ik zou zijn naam vragen en of hij daar alleen is. Waarom hij geen jas heeft zou ik ook vragen. 

4 aandachtspunten:
·        De situatie analyseren
Het kind heeft niet genoeg informatie om alleen op straat te lopen. Hij weet niet waar zijn klas naartoe is. Hij weet het telefoon nummer niet van de begeleider of begeleidster. Mijn eerste opvatting van het kind zou zijn wat doet het kind hier alleen in een bushokje. Zelf beschik over te weinig informatie want ik weet niet van waar het kind komt. Ik zou mij de vraag stellen waarom zijn ouders hem in dat koude weer zonder jas naar buiten laten.
·        Handelingsmogelijkheden onderzoeken
Ik denk na over de opties die ik kan uitvoeren. Het kind laten zitten, het kind vragen wat hij hier doet, het kind een kledingstuk geven, vragen aan andere of zij het kind kennen, kijken of ik ergens zijn ouders zie, …
·        Motieven verhelderen
Ik probeer het motief waarom het kind daar zit te verhelderen. Ik zoek uit of zijn ouders of begeleiders in de buurt zijn.
·        Effecten inschatten

Als ik het kind een jas geef zal hij zowel op korte als lange termijn warm hebben. Maar op lange termijn zal ik met het probleem zitten van wat moet ik nu doen met het kind. Ik kan moeilijk de hele dat bij het kind blijven omdat hij mijn jas aangeeft. Maar ik denk wel als ik mijn jas geef dat het grootste effect zal zijn dat hij me dankbaar is voor hem in vertrouwen te nemen. 

3 evaluatiemomenten:
·        Evaluatiemoment: intuïtie uitspreken
Als ik op het moment zelf onmiddellijk zou moeten reageren zou min intuïtie zeggen dat ik het kind moet helpen. Het is uiteindelijk mijn plicht. Hierbij zou ik dan tot de 4de vorm van verantwoordelijkheid komen. Ik zie iemand in nood en ik ga helpen. Dat is wat ik spontaan zou doen. De mensen op de video behoren allemaal ook tot de 4de vorm.
·        Evaluatiemoment: normen verduidelijken
De norm die hier van toepassing is het is je plicht om de andere medemensen in nood te helpen.
·        Evaluatiemoment: waarden evalueren
Hier zijn de waarde empathie het belangrijkste. Ik leef mee met de jongen en ik denk na wat ik zou willen moest ik daar zo zitten.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten