Campagne
Welzijnszorg 2016
Ga op de website van Welzijnszorg (http://www.welzijnszorg.be/) op
zoek naar haar campagne voor 2016 en beantwoord volgende vragen:
- Wat is de campagnetitel?
De
titel dit jaar bij de campagne van Welzijnszorg is Samen tegen armoede.
- Waarover gaat deze campagne?
De
campagne gaat erover dat 1 Belg op 7 in armoede leeft. In België zijn er
1.700.000 Belgen die in armoede leven. Maar vaak zien we het niet omdat ze dat
proberen te verbergen. Deze campagne probeert ervoor te zorgen dat de mensen in
armoede zich er niet moeten voor verstoppen. Er zijn vaak nog veel mensen die
vooroordelen hebben over hen maar dat wil Welzijnszorg wegwerken. De campagne
heeft ook een soort slogan: ‘Samen kunnen we het verschil maken. Want achter
elk 1 op 7 staan er ook 6 die kunnen helpen.
De
campagne wil geld inzamelen en dan opbrengst gebruiken voor projecten en
organisaties die armoede bestrijden.
- 7 verhalen staan centraal in deze campagne. Kan jij je
identificeren met één van die verhalen? Waarom (niet)? En welk van deze
verhalen kan voor jou een bron van inspiratie zijn? Waarom?
Ja,
ik kan me wel identificeren met het 2de verhaal. Het verhaal van
Femke een jeugdwerkster die strijdt tegen taboes omtrent armoede. Ze komt uit
een typische West-Vlaams gezin waar ze hard werken voor iedere cent. Ze verteld
dat ze vroeger een typische tiener was en dat ze soms wel oppervlakkig bezig
was met haarzelf. Ik denk dat ik mezelf daar ook wel kan in terugvinden. Ik zit
zelf totaal niet in armoede en als ik iets nodig heb dan koop ik het. Nadat ze
vertelde dat ze niets te kort heeft zegt ze dat het heel wat verandert door een
armoedetraject in haar opleiding te krijgen. Ze krijg inzicht dat er veel mensen
zijn die onder armoede lijden. Bij mij is dat ook zo vorige jaren op school
hebben we al enkele keren gewerkt rond armoede. Telkens als we daarover
nadenken in klas gaat er ook wel eens door mijn hoofd dat wij het wel goed
hebben dat er mensen zijn die het veel slechter hebben.
Ik
vind Femke wel een bron van inspiratie. Het meisje weet dat ze maar één jaar
zekerheid heeft van haar werk als jeugdmedewerkster en toch zet ze haar 120%
in. Ze doet ook aan vrijwilligerswerk wat ik een mooi initiatief vind. Zelf doe
ik niet aan vrijwilligerswerk maar toch denk ik het ooit te doen. Ze zoeken nog
veel mensen die dat willen doen daarom dat zij een bron van inspiratie is.
Vele scholen ondersteunen de campagne van Welzijnszorg en dragen
actief hun steentje bij. Vind jij het belangrijk dat scholen deze campagne
blijven steunen? Waarom (niet)?
Ja, ik vind het heel belangrijk dat scholen deze
campagne steunen. De school moet goed doen en het voorbeeld geven aan de
kinderen. De school moet de kinderen opvoeden en leren dat campagnes steunen
goed is. Ook het thema van de campagne is belangrijk zoals hier armoede.
Misschien zitten er wel enkele kinderen in de klas die in armoede leven. Ze
schamen zich er misschien voor en verbergen dat ze in armoede leven. Maar
doordat de school aan deze campagne meewerkt weten die kinderen dat ze worden
gesteund. Dat ze aanvaardt worden dat het niet erg is om in armoede te leven.
De andere kinderen de niet in armoede leven zien door deze campagne in de klas
te tonen de echte realiteit. Er zijn misschien wel kinderen die alles krijgen
van hun ouders maar die niet beseffen dat niet iedereen dat heeft. Daarom dat
het belangrijk is dat de school toont hoe de realiteit is. Ik vind het
belangrijk dat ieder kind zich op school goed voelt of je nu gewone kleren of
merkkleren hebt dat zou ik de kinderen ook zeker duidelijk willen maken.
Kinderen moeten weten dat er heel wat verschillen zijn tussen elkaar. Ze moeten
weten dat niet alles rozengeur en maneschijn is. Ik denk dat de ouders van de
kinderen die in armoede leven zich ook meer gewaardeerd en aanvaard zullen
voelen.
Stel dat jij door jouw school verantwoordelijk wordt gesteld voor
het organiseren van verschillende activiteiten rond Welzijnszorg. Welke
activiteiten (minimum 3) zou jij organiseren en waarom zou je juist voor deze
activiteiten kiezen? Wat wil jij dan ook bereiken met deze activiteiten?
- Soep op de stoep is een actie die georganiseerd word
door Welzijnszorg. Het is de bedoeling dat je soep verkoopt en dan al het ingezamelde
geld aan Welzijnszorg geeft. Je kan deze actie doen om mensen samen te brengen
en duidelijk te maken dat ze die actie doen omdat ze samen tegen armoede willen
vechten. Misschien ontstaan er wel nog activiteiten door de mensen die komen en
het een mooi initiatief vinden. Met deze activiteit wil ik bereiken dat je op
een toffe manier geld kan inzamelen voor een goed doel.
- Bij mij zowel in het lager als in het middelbaar werd
er een sober maal georganiseerd. Dat was één middag in het schooljaar waar
iedereen op school kon eten en dan kreeg je een tas soep en een grote ovenkoek.
Dit deden we dan om te denken aan al de mensen die moeten overleven op water en
brood. Zelf zou ik zeker die actie willen verder zetten als ik les ga geven.
Iedereen die mee wil doen kan geld geven bijvoorbeeld 1euro. Al het geld gaat
dan naar Welzijnszorg. Op deze manier laat je de kinderen zelf meewerken en
ondervinden hoe het is om in armoede te leven.
- Ook een actie die in het kleuter en lager heb gedaan
was lopen of zwemmen voor een goed doel. Deze activiteit zou ik ook graag
organiseren voor Welzijnszorg. Door de kinderen zelf iets te laten doen (lopen,
zwemmen, bewegen,…) laat je ze zelf geld inzamelen en tonen dat het niet
moeilijk is om je in te zetten voor een goed doel.
- Ik zou de oudste kinderen van school een infoavond
laten maken in groepjes. De infoavond gaat dan over Welzijnszorg. De kinderen
werken in groepjes uit wat Welzijnszorg doet,
waarvoor ze staan, wat hun visie is, wie ze helpen, …. Daarna krijgen ze
een brief mee naar huis en mogen ouders, grootouders, vrienden komen kijken
naar de voorstelling van de kinderen maar ze moeten dan een kleine bijdrage
doen van 1euro ofzo en al het ingezamelde geld gaat dan naar Welzijnszorg. De
bedoeling van deze activiteit is dat zowel de kinderen als de ouders iets
bijleren over Welzijnszorg.
- Ik zou misschien de kinderen zelf vragen of zij een
activiteit weten om te organiseren. Zo zijn ze zelf bezig met denken over hoe
ze de mensen kunnen steunen en acties verzinnen.
- Ik zou de kinderen een getuigenis voorlezen over
iemand in armoede en daarrond een klasgesprek voeren. Met deze activiteit laat
je de kinderen denken over armoede en misschien vertellen ze zelf ook
getuigenissen van zichzelf of over iemand die ze kennen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten