zaterdag 7 januari 2017

De omgevingscirkels

In de les over verbondenheid leerden we over de omgevingscirkels. Dat zijn 5 levensdomeinen volgens Anouk Dupuydt. Ze wil dat we ons opnieuw verbinden met enkele zaken. 


Verbondenheid met zichzelf

We moeten zelf zoeken naar onszelf door onze gevoelens, verlangens en gedachten. We moeten ons goed voelen in ons vel. Dit kunnen we enkel doen door onze positieve en negatieve kanten van onszelf te aanvaarden. 

Verbondenheid met andere(n)

We blijven mensen en mensen hebben nu eenmaal contacten nodig. Als mensen elkaar ontmoeten is er altijd contact aanwezig. Ze kunnen zich dan ook verbinden wanneer het contact goed is doordat ze respect tonen voor elkaar, elkaar aandacht geven, .... 
 

Verbondenheid met het materiële

Door verbonden te zijn met het materiële leer je verantwoordelijk en zorg te dragen voor het materiaal. Voorbeeld in klas ga je niet zomaar in iemand zijn pennenzak zitten want ten eerste het is niet van jouw en ten tweede wie weet zit er iets dierbaars in voor de persoon. Of als je iets mag gebruiken van iemand ben je voorzichtig dat het niet kapot is om terug te geven. 

Verbondenheid met de groep/ samenleving/ cultuur

Mensen maken deel uit van grote en kleine groepen. Bijvoorbeeld de samenleving is een grote groep. Maar in die groepen moeten ze de mogelijkheid krijgen om verbindingen te maken. Ze kunnen verbonden worden door respect te hebben van groep tot groep tegenover elkaar. Iedere groep/ samenleving/ cultuur is anders. De ene heeft die mogelijkheden de andere andere. Toch moeten ze allemaal samen leven. Als voorbeeld heb ik de jeugdbewegingen in mijn gemeente. Er zijn zovele verschillende groepen van jongens, groepen van meisjes en toch moeten ze allemaal in één gebouw hun gerief leggen en samenkomen. Deze groepen hebben andere kwaliteiten en mogelijkheden en toch voelen ze zich verbonden omdat ze samen in de jeugdbeweging zitten.

Verbondenheid met het levensgeheel/ de natuur

Hier in deze verbondenheid komen alle andere verbondenheden samen. Alles vormt hier één groep, dit is het grote geheel. Bijvoorbeeld later wil ik met mijn klas naar het bos gaan. Niet enkel voor over de bladeren of over de omgeving te praten. Maar ook voor aan te tonen hoe mooi de natuur is en dat je er ook mee verbonden kunt zijn. Je kan in het bos dan ook spelletjes spelen zodanig dat de klas één groep wordt. De bomen en struiken zijn dan het materiële waar ze respect moeten voor hebben. 

2 opmerkingen:

  1. Hey Sofie zonet las ik uw verhaal over de omgevingscirkels. Ik vind dit een mooi doel voor ogen om als mens je te verbinden met deze cirkels. Je verbinden met zichzelf gebeurd zo wie zo vind ik. Om je te verbinden met de andere cirkels moet je je inzetten. Eens je u echt inzet voor de andere cirkels en u openstelt om steeds meer te bereiken binnen die cirkels kun je volgens mij veel respect en toe verdienste terugkrijgen. Dit is echter wel een gegeven waar je elke dag moet aan werken. Eens je één of meerdere cirkels verwaarloosd zal je al snel bij de eerste cirkel terecht komen zichzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Elien,
      Bedankt voor je reactie op de omgevingscirkels.

      Het is inderdaad zo dat je voor alle cirkels je moet inzetten. Ik denk zelf ook dat je je moet inzetten ook voor de eerste cirkel. Het verbonden zijn met jezelf gaat volgens mij niet zomaar. Ik denk dat het belangrijk is dat je zelfrespect, zelfwaardering,... hebt. Anders zal je in de knoop liggen met jezelf denk ik.

      Verwijderen